Halaman

Sekiranya anda ingin menyumbangkan artikel, pendapat, berita terkini atau sebarang komen. Sila e-mailkan kepada
*******************************************************************"misiputra@yahoo.com.my"********************************************************

PEMUDA GENERASI BARU

PEMUDA GENERASI BARU

sembang-sembang sesame kite

Ahad, 30 Mei 2010

Belia Melayu Semakin Hanyut...................

Alhamdulillah setelah lama teman meninggalkan Desa tercinta, kini teman berkesempatan pulang menjengah bumi semenanjung yang bertuah ini. Benar kata "pepatah hujan emas di bumi orang,hujan batu di bumi sendiri, baik lagi di bumi sendiri".

Namun, dalam asyik teman menikmati pemandangan yang telah lama teman tinggalkan, tiba-tiba mata teman tertumpu pada satu sudut, kelihatan beberapa remaja sedang duduk melepak sambil berborak. Ruang udara di sekitar mereka dipenuhi asap rokok.Kata-kata kesat dilontarkan tanpa segan silu. Orang yang lalu-lalang tak pernah dihiraukan. Lebih buruk lagi ada antara mereka mengejek sesiapa sahaja yang pada pandangan mereka tidak sependapat dengan mereka.

Pada pendapat teman,situasi seperti ini bukanlah sesuatu yang asing pada masa ini. golongan belia dan beliawanis sebegini ada dimana-mana waima di ceruk desa sekalipun.Cuma yang membezakan mereka adalah setakatnmana mereka menerima pengaruh kuning ini.Pada hemat teman,gejala sedemikian berlaku adalah disebabkan diri remaja itu sendiri disamping pengaruh persekitaran yang semakin mencabar. Hiburan yang melampau juga menjadi salah satu faktor. Hal ini dapat dibuktikan apabila konsert-konsert hiburan dianjurkan, penonton yang paling ramai mengunjungi konsert seperti ini tak lain tak bukan adalah remaja Melayu. Kita perhatikan pula apabila, sidang-sidang keilmuan, keagamaan atau apa sahaja yang melibatkan aktiviti ilmiah, kemana perginya golongan Melayu?

Situasi ini benar-benar membimbangkan. Jika beginilah citra masyarakat Melayu kini, tidak mustahil suatu hari nanti Melayu akan tinggal sejarah. Ingatlah wahai anak bangsaku, musuh-musuh kita tidak pernah redha dengan kita. Mereka sentiasa mencari jalan untuk memusnahkan ketuanan dan merosakkan pemikiran kita walaupun mereka mengaku sebagai kawan. fikir-fikirkan........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ayor yang sedap. Rase ler!

Ayor yang sedap. Rase ler!

Kerepek yang ENAK!

Kerepek yang ENAK!